Isnin, 2 Disember 2013

syria (1)

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.
semalam, dapat jejak kaki di kem pelarian syria, mafraq, Jordan.

tepat jam 5 petang, team kami tiba di kem mereka.

awal nya agak kekok dan menggigil kesejukan. tapi mereka menyambut kami dengan senyuman. ye dengan senyuman yang sungguh ikhlas. mengajak kami ke dalam khemah tempat mereka berlindung. ada 15 buah khemah di sekitar itu.

setiap kali bertanya macam mana keadaan mereka, anak2 mereka... jawapan  mereka "Alhamdulillah, kheir in sha Allah, tawakkal 3la Allah"

mereka cukup bergantung kepada Allah.

Melihat senyuman tawa anak2 kecil di sana. walau muka mereka berdebu, comot, ada yang tidak berselipar, berlari-lari anak dengan kami seolah tiada apa yang berlaku.

"leisy tiebki?" (kenapa awak menangis)

kenapa awak menangis, kami disini baik2 saja.. kami gembira. semyum dan terus menyerahkan segalanya kepada Allah. 

tidak puas rasanya mengambil semangat dari mereka. bayangan senyuman yang penuh keikhalasa itu buat ku rasa ingin terus lama lagi disana.

kemudian kami bertolak ke sekolah yang besarnya hanya seperti sebuah rumah. sekolah yang menempatkan anak-anak syria.

disana mereka diajar pelbagai ilmu. Al-quran, bahasa, matematik, kesenian.

kami diajak masuk ke kelas-kelas mereka. melihat kesungguhan mereka menuntut ilmu, mendalami ilmu.
bergembira sesama mereka dan menyambut kedatangan kami dengan begitu baik sekali.

laungan TAKBIR dari anak-anak yang suci itu menyebabkan hati ini meruntun. mereka memaknai kata Allahu Akbar yang dilaungkan .


"kita adalah satu badan, satu jasad. walaupun keadaan kita berbeza tetap kita adalah satu. untuk menuju kepada pengakhiran yang satu. Andai kan aku berjalan di suatu tempat yang gelap pasti aku perlukan cahaya. tanpa cahaya itu bagaimana aku dapat meneruskan perjalananku. kerana itu aku perlukan petunjuk, aku perlukan bimbingan, aku perlukan nasihat dan aku perlukan teguran untuk menjadi cahaya yang akan menerangi jalanku. oleh itu bantulah aku, kerana kita adalah satu. " ucapan salah seorang pakcik jordan yang turut terlibat menguruskan hal ehwal di sekolah itu.








Alhamdulillah, Allah pilih aku.

Tidak cukup hanya kasihan,simpati dan tangisan. sama-sama doakan mereka.

akan ada lagi rancangan untuk kesana untuk malawat dan menghantar sumbangan dari sahabat-sahabat. doakan semuanya dipermudahkan.

Tiada ulasan: